1966, een herboren merk
Dacia is in 1966 opgericht in Roemenië met een duidelijk doel: moderne, betrouwbare en betaalbare auto's maken voor de inwoners van Roemenië. Dacia is vernoemd naar de naam die door de Romeinen werd gebruikt om te verwijzen naar de regio die we tegenwoordig kennen als Roemenië.
In 1999 nam Renault het merk Dacia over, wat een strategische verschuiving teweegbracht. Dacia werd hierdoor een merk van Renault Group en zo begon een nieuw tijdperk wat betreft kwaliteit.
2004, introductie Logan
De Logan is een moderne en robuuste gezinssedan. Dit model gaf een nieuwe boost aan het merk Dacia. De Logan werd ontwikkeld voor een ongeëvenaarde prijs van € 5000,-. Perfect voor opkomende markten. Dit was een revolutionaire ontwikkeling binnen de auto-industrie en de Logan werd razend populair. Ook in West-Europa, waar de Logan in 2005 op de markt kwam.
2008, introductie Sandero
De Sandero was de tweede grote lancering van Dacia. De auto heeft ruime afmetingen, een praktisch design, is zeer veelzijdig en heeft een betaalbare prijs. En dat zijn gelijk de belangrijke redenen die het verkoopsucces van de Dacia Sandero tot vandaag de dag bepalen.
2010, introductie Dacia Duster
Met de Duster doorbrak Dacia opnieuw stereotypen in de auto-industrie. De Duster is niet alleen de meest betaalbare SUV, maar ook een zeer aantrekkelijke auto met échte offroad-capaciteiten. Dacia behaalde hiermee opnieuw een commercieel succes.
2021, introductie Dacia Spring
Met de lancering van de Spring in 2021 maakt Dacia elektrische auto's toegankelijk voor iedereen. De Spring is een compacte, volledig elektrische auto. Door zijn stoere lijnen en verhoogde bodemvrijheid koppelt hij de wendbaarheid van een stadsauto aan de robuustheid van een SUV. Er ontstaat een nieuwe revolutie.
2022: de nieuwe merkidentiteit van Dacia
We benadrukken de eenvoud, duurzaamheid en toegankelijkheid van Dacia met een nieuw logo, nieuwe kleuren en een volledig geactualiseerd, modern assortiment.
En het loont. Dacia is nu actief in 44 landen, heeft meer dan 8 miljoen klanten en is het derde grootste automerk in de particuliere markt in Europa!
2022, introductie Jogger
Met zijn avontuurlijke geest belichaamt de Jogger perfect de merkpositionering en ethos van Dacia. Deze veelzijdige gezinsauto zit op het kruispunt van verschillende segmenten en biedt plaats aan maximaal 7 passagiers. De Jogger haalt het beste uit elke klasse. De lengte van een stationwagen, de ruimte en modulariteit van een MPV en de avontuurlijke aantrekkingskracht van een SUV.
De Bigster is gelanceerd in 2025
Vanaf 2025 verovert Dacia het C-segment met de Bigster: een ruime, hybride SUV met 5 zitplaatsen die de waarden van Dacia perfect laat zien. Duurzaam, robuust en klaar voor jouw avontuur. Perfect voor dagelijks gebruik of voor lange reizen met het gezin. De Bigster biedt volop comfort, een van de ruimste interieurs én de grootste bagageruimte in zijn klasse.
De missie van Dacia
De missie van Dacia is: het maken van nieuwe, essentiële en betrouwbare voertuigen, die betaalbaar zijn voor het grote publiek. Dacia heeft zich door de jaren heen ontwikkeld en zich voortdurend aangepast aan de behoeften van zijn klanten. Terwijl het onmiskenbaar zichzelf is gebleven. Ook al slaat het soms een nieuwe weg in en schudt het de auto-industrie af en toe flink op. Het resultaat: elk van onze bekende modellen is een revolutie op zich.
Wil je meer informatie over je Dacia?
Dacia in Nederland
De filosofie van Dacia
Dacia wereldwijd