Hybride rijdens biedt letterlijk het beste van twee werelden. Alleen hoe zit dat nou precies? Kom meer te weten over hybride rijden en ontdek de robuuste, gebruiksvriendelijke hybride technologie van Dacia.
Met een hybride auto rijd je slimmer en efficiënter, zonder in te leveren op gemak. Dit zijn de belangrijkste voordelen.
Lager vebruik, meer besparing
De combinatie van een verbrandingsmotor en een elektromotor zorgt ervoor dat je zuiniger rijdt, vooral in stadsverkeer.
Elektrische ondersteuning zonder stekker
Een full hybrid (HEV) laadt de batterij op tijdens het rijden en kan korte stukken volledig elektrisch rijden. Een plug-in hybrid (PHEV) kan daarnaast ook handmatig worden opgeladen voor langere elektrische ritten.
Stil, soepel en flexibel rijden
Dankzij de elektromotor start je fluisterstil en geniet je van soepel rijden, vooral in de stad. Rijd je lange afstanden, dan zorgt de verbrandingsmotor ervoor dat je altijd door kunt rijden, ook als de batterij leeg is.
Minder uitstoot
Door de elektrische ondersteuning verbruik je minder brandstof en stoot je minder CO₂ uit dan een traditionele benzine- of dieselauto.
Hybride rijden, hoe werkt dat?
Mild Hybrid (MHEV) – De elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor bij optrekken en accelereren, maar de auto rijdt nooit volledig elektrisch. De batterij wordt opgeladen door remenergie.
Full Hybrid (HEV) – Kan korte afstanden volledig elektrisch rijden en schakelt automatisch tussen de elektromotor en de verbrandingsmotor. De batterij wordt opgeladen tijdens het rijden. Je hoeft deze auto niet handmatig op te laden.
Plug-in Hybrid (PHEV) – Heeft een grotere batterij die je zowel tijdens het rijden als via een laadpaal kunt opladen. Hiermee kun je langere afstanden volledig elektrisch rijden.
Hybride rijden met Dacia
Dacia maakt hybride rijden eenvoudig en toegankelijk met robuuste, efficiënte technologie die zich aanpast aan jouw rijstijl. Welke hybride Dacia je ook kiest, je profiteert altijd van zuinig rijden zonder gedoe. De hybride systemen schakelen naadloos tussen elektrisch en brandstof voor optimale prestaties, zonder dat je hier iets voor hoeft te doen. Bovendien is opladen via een laadpaal niet nodig. Met verschillende hybride modellen in het assortiment biedt Dacia een slimme en betaalbare oplossing voor iedereen die wil profiteren van zuiniger en duurzamer rijden. Dat is Dacia. Gewoon goed.
Dat hangt af van het type hybride: Een Mild Hybrid (MHEV) en Full Hybrid (HEV) laden hun batterij automatisch op tijdens het rijden. Je hebt dus geen laadpaal nodig. Een Plug-in Hybrid (PHEV) moet worden opgeladen via een laadpaal of stopcontact om volledig elektrisch te kunnen rijden.
Mild Hybrid (MHEV): Ondersteunt de motor bij accelereren, maar rijdt nooit volledig elektrisch.
Full Hybrid (HEV): Kan korte afstanden volledig elektrisch rijden en schakelt automatisch over op de brandstofmotor. Opladen gaat vanzelf tijdens het rijden.
Plug-in Hybrid (PHEV): Heeft een grotere batterij en kan langere afstanden elektrisch rijden. Moet handmatig worden opgeladen.
Hybride rijden is zuiniger dan rijden in traditionele benzineauto’s, vooral in stadsverkeer. Dit kan zorgen voor een lager brandstofverbruik en dus minder kosten aan de pomp.
Mild Hybrid (MHEV) rijdt nooit volledig elektrisch, maar gebruikt elektrische ondersteuning.
Full Hybrid (HEV) rijdt korte stukken elektrisch, meestal tot enkele kilometers, afhankelijk van de batterij en rijomstandigheden. Dacia hybrides kunnen in stadsverkeer tot 80% van de tijd elektrisch rijden, wat resulteert in een aanzienlijk lager brandstofverbruik.
Plug-in Hybrid (PHEV) kan vaak 40 tot 80 kilometer volledig elektrisch rijden, afhankelijk van de batterijcapaciteit.
Nee, integendeel! Hybride auto’s hebben minder slijtage aan remmen (dankzij regeneratief remmen) en vaak minder onderhoudskosten dan traditionele brandstofauto’s.
In Nederland zijn er geen specifieke subsidies meer voor hybride auto's, maar ze profiteren wel van een lagere CO₂-uitstoot en dus mogelijk lagere wegenbelasting en BPM.