Hoe werkt het?
Een hybride aandrijfsysteem combineert een benzinemotor met een elektromotor.
full hybrid
Samenstelling
1 verbrandingsmotor
Automatische multimode-versnellingsbak
1 zelfopladende tractiebatterij van 280 V
De batterij opladen
Je hoeft de auto niet aan te sluiten om deze op te laden, want de batterij laadt automatisch op tijdens het rijden. De energie voor het opladen wordt teruggewonnen tijdens het remmen en vertragen.
De elektromotor maakt 100% elektrisch rijden mogelijk en geeft de verbrandingsmotor de rest van de tijd een krachtige ondersteuning.
Ook zet de elektromotor de teruggewonnen energie om in elektriciteit om de tractiebatterij op te laden.
De multimode-versnellingsbak schakelt automatisch tussen drie verschillende manieren van rijden:
* In stadsverbruikcyclus
** Gebaseerd op interne tests met de stedelijke fase (laag) van de WLTC (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle). Het percentage van de rijtijd kan variëren afhankelijk van de werkelijke rijomstandigheden (wegtype, rijstijl en weersomstandigheden).
bifuel mild hybrid 48v met elektrisch rijden
Samenstelling
1 verbrandingsmotor
1 startmotor-alternator
Automatische 6-versnellingsbak met dubbele koppeling
1 elektromotor met versnellingsbak met 2 versnellingen
1 LPG-tank naast de benzinetank
De batterij opladen
Je hoeft de auto niet aan te sluiten om deze op te laden, want de batterij laadt automatisch op tijdens het rijden. De energie voor het opladen wordt teruggewonnen tijdens het remmen en vertragen.
De elektromotor maakt 100% elektrisch rijden mogelijk en geeft de verbrandingsmotor de rest van de tijd een krachtige ondersteuning.
Ook zet de elektromotor de teruggewonnen energie om in elektriciteit om de tractiebatterij op te laden.
Er wordt automatisch geschakeld tussen de benzine- en LPG-modus of op verzoek via een speciale knop.
In de 4x4-uitvoering biedt een keuzeschakelaar voor de aandrijving, naast schakelflippers aan het stuurwiel voor schakelen zonder koppeling, 5 modi:
* de gemiddelde LPG-prijs in Europa op 5 mei 2025: € 0,83 tegenover € 1,47 voor benzine
** Gebaseerd op interne tests met de stedelijke fase (laag) van de WLTC (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle). Het percentage van de rijtijd kan variëren afhankelijk van de werkelijke rijomstandigheden (wegtype, rijstijl en weersomstandigheden).
| hybrid 155 | hybrid-G 150 4x4 | |
|---|---|---|
| Technologie | full hybrid | mild hybrid |
| Energie | Benzine + elektrisch | Benzine + LPG + elektrisch |
| 100% elektrisch rijden | Ja, 80% elektrisch rijden in de stad3 | Ja, 60% elektrisch rijden in de stad3 |
| Electric ondersteuning van de verbrandingsmotor | Ja | Ja |
| Stop & Start | Ja | Ja |
| Opladen tijdens het rijden | Ja | Ja |
| Elektrisch starten | Ja | Ja |
| Besparingen qua verbruik/gebruik | Tot wel 40% 1 minder verbruik | Tot wel 30% 2 lagere bedrijfskosten |
| Tractievermogen | 1 t | 1,5 t |
1 In de stadscyclus, in vergelijking met een gelijkwaardige benzinemotor en afhankelijk van de gebruiksomstandigheden van de auto en de rijstijl van de bestuurder.
2 De gemiddelde LPG-prijs in Europa op 5 mei 2025: 0,83 euro tegenover 1,47 euro voor benzine
3 Gebaseerd op interne tests met de stedelijke fase (laag) van de WLTC (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle). Het percentage van de rijtijd kan variëren afhankelijk van de werkelijke rijomstandigheden (wegtype, rijstijl en weersomstandigheden).
De tractiebatterij van het hybride-systeem van je Duster heeft een garantie van 8 jaar of 160.000 km.
Ja. Afhankelijk van het gebruik is het rijbereik van een hybride auto groter dan die van een auto met verbrandingsmotor of een elektrische auto. Je hebt de beschikking over meerdere energiebronnen.
Met de Mild Hybrid-motor van de Duster rijd je tot 60% elektrisch in stedelijk gebied *
Deze technologie omvat milde hybridisatie, waarbij de verbrandingsmotor alleen tijdens het starten en accelereren wordt ondersteund om het verbruik te verlagen en de prestaties te verbeteren.
Deze technologie biedt een flexibeler en dynamischer rijervaring en zorgt voor brandstofbesparing in vergelijking met een gelijkwaardige niet-elektrische benzinemotor.
* In een stedelijke omgeving - Interne tests gebaseerd op de WLTC lage fase. % van de reistijd,afhankelijk van de werkelijke rijomstandigheden.
Om de batterijen van hybride auto's (full of mild hybrid) op te laden, heb je geen speciale aansluitingen nodig. De batterijen laden tijdens het rijden automatisch op wanneer je afremt of vertraagt.