Een hybride motor combineert een benzinemotor met een elektromotor.
full hybrid
Samenstelling
1 verbrandingsmotor
Automatische multimode-versnellingsbak
1 zelfopladende tractiebatterij van 280 V
De batterij opladen
Je hoeft de auto niet aan te sluiten met een stekker om deze op te laden, want de batterij laadt automatisch op tijdens het rijden. De energie voor het opladen wordt teruggewonnen tijdens het remmen en vertragen.
Op de elektromotor rijd je 100% elektrisch. Rijd je elektrisch én op benzine? Dan geeft de verbrandingsmotor een krachtige ondersteuning.
Ook zet de elektromotor de teruggewonnen energie om in elektriciteit om de tractiebatterij op te laden.
De multimode-versnellingsbak schakelt automatisch tussen drie verschillende manieren van rijden:
* In stadsverbruikcyclus
** Gebaseerd op interne tests met de stedelijke fase (laag) van de WLTC (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle). Het percentage van de rijtijd kan variëren afhankelijk van de werkelijke rijomstandigheden (wegtype, rijstijl en weersomstandigheden).
ECO-G mild hybrid 48v met elektrisch rijden
Samenstelling
1 verbrandingsmotor
1 startmotor-alternator
Automatische 6-versnellingsbak met dubbele koppeling
1 elektromotor met versnellingsbak met 2 versnellingen
1 LPG-tank naast de benzinetank
De batterij opladen
Je hoeft de auto niet aan te sluiten om deze op te laden, want de batterij laadt automatisch op tijdens het rijden. De energie voor het opladen wordt teruggewonnen tijdens het remmen en vertragen.
De elektromotor maakt 100% elektrisch rijden mogelijk en geeft de verbrandingsmotor de rest van de tijd een krachtige ondersteuning.
Ook zet de elektromotor de teruggewonnen energie om in elektriciteit om de tractiebatterij op te laden.
Er wordt automatisch geschakeld tussen de benzine- en LPG-modus of op verzoek via een speciale knop.
In de 4x4-uitvoering biedt een keuzeschakelaar voor de aandrijving, naast schakelflippers aan het stuur voor schakelen zonder koppeling, 5 modi:
* de gemiddelde LPG-prijs in Europa op 5 mei 2025: € 0,83 tegenover € 1,47 voor benzine
** Gebaseerd op interne tests met de stedelijke fase (laag) van de WLTC (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle). Het percentage van de rijtijd kan variëren afhankelijk van de werkelijke rijomstandigheden (wegtype, rijstijl en weersomstandigheden).
| hybrid 155 | hybrid-G 150 4x4 | |
|---|---|---|
| Technologie | full hybrid | mild hybrid |
| Energie | Benzine + elektrisch | Benzine + LPG + elektrisch |
| 100% elektrisch rijden | Ja, 80% elektrisch rijden in de stad3 | Ja, 60% elektrisch rijden in de stad3 |
| Electric ondersteuning van de verbrandingsmotor | Ja | Ja |
| Stop & Start | Ja | Ja |
| Opladen tijdens het rijden | Ja | Ja |
| Elektrisch starten | Ja | Ja |
| Besparingen qua verbruik/gebruik | Tot wel 40% 1 minder verbruik | Tot wel 30% 2 lagere bedrijfskosten |
| Tractievermogen | 1 t | 1,5 t |
1 In de stadscyclus, in vergelijking met een gelijkwaardige benzinemotor en afhankelijk van de gebruiksomstandigheden van de auto en de rijstijl van de bestuurder
2 In de gecombineerde cyclus, in vergelijking met een gelijkwaardige benzinemotor en afhankelijk van de gebruiksomstandigheden van de auto en de rijstijl van de bestuurder
3 Gebaseerd op interne tests met de stedelijke fase (laag) van de WLTC (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle). Het percentage van de rijtijd kan variëren afhankelijk van de werkelijke rijomstandigheden (wegtype, rijstijl en weersomstandigheden).
De tractiebatterij van het hybride systeem van je Bigster heeft een garantie van 8 jaar of voor 160.000 km.
Ja. Afhankelijk van het gebruik is het rijbereik van een hybride auto groter dan die van een auto met verbrandingsmotor of een elektrische auto, omdat je de beschikking hebt over meerdere energiebronnen.
Met de TCe 140-motor bedraagt het Bigster-rijbereik meer dan 780 km, meer dan 900 km met de Hybrid 155 en zelfs meer dan 1400 km voor de ECO-G 140 (cumulatief rijbereik met zowel LPG- als benzinetank).
Om de batterijen van hybride auto's op te laden, heb je geen speciale aansluitingen nodig. De batterijen laden tijdens het rijden automatisch op wanneer je afremt of vertraagt.
Met de Mild Hybrid-motor van de Bigster rijd je tot 60% elektrisch in stedelijk gebied * Deze technologie omvat milde hybridisatie, waarbij de verbrandingsmotor alleen tijdens het starten en accelereren wordt ondersteund om het verbruik te verlagen en de prestaties te verbeteren. Deze technologie biedt een flexibeler en dynamischer rijervaring en zorgt voor brandstofbesparing in vergelijking met een gelijkwaardige niet-elektrische benzinemotor.
* In een stedelijke omgeving - Interne tests gebaseerd op de WLTC lage fase. % van de reistijd,afhankelijk van de werkelijke rijomstandigheden.