WLTP en extra bpm

WLTP meet de uitstoot van CO2 anders dan het oude systeem. Hoewel de test nog steeds in een laboratorium wordt gedaan, zijn de condities realistischer waardoor de dagelijkse praktijk beter benaderd wordt. Aangezien de CO2-uitstoot de hoogte van de BPM-belasting bepaalt, kan dit van grote invloed zijn op de uiteindelijke prijs van de auto. Zover is het nog niet, maar ook de tussenoplossing die op 1 september 2018 van kracht wordt, gaat voor veel modellen leiden tot een hogere BPM.




Dealer vinden       Extra BPM per model

 

Het verminderen van het brandstofverbruik en de uitstoot van verontreinigende stoffen door middel van betrouwbare en efficiënte oplossingen

Dacia streeft ernaar om de aankoop en het gebruik van een nieuwe auto nog betaalbaarder te maken. We bieden aantrekkelijke voertuigen van hoge kwaliteit die voorzien zijn van betrouwbare en efficiënte technologieën. Onze auto's zijn uitgerust met technologieën uit de Renault-groep en profiteren van alle knowhow van de groep om het brandstofverbruik en de uitstoot van verontreinigende stoffen te verminderen.

Bij Dacia helpen wij je om actief en eenvoudig de gebruikskosten van jouw voertuig te verlagen. Zo bieden wij een reeks aan oplossingen en technologieën die een optimaal gebruik van het voertuig mogelijk maken en zo het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot tijdens, gedurende en na de rit verlagen.

Regelgevingen veranderen en wij spelen hierin ook een rol. Wij vertellen je graag meer over deze ontwikkelingen en wat deze voor jou kunnen betekenen. Dankzij de nieuwe Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), de nieuwe richtlijn die wereldwijd de standaard van voertuigen beschrijft, krijg je inzicht in gegevens over het brandstofverbruik en de uitstoot van verontreinigende stoffen die beter overeenkomen met het dagelijkse verbruik van jouw voertuig.

 

Inzicht in de wijzigingen in de regelgeving: WLTP en RDE

Op 1 september 2017 is de WLTP testprocedure van kracht geworden voor nieuwe auto’s en deze vervangt gefaseerd de verouderde New European Driving Cycle-certificeringsprotocol (NEDC). Daarnaast wordt er een Real Driving Emissions-test (RDE) gebruikt ter aanvulling om de uitstoot van schadelijke stoffen in de praktijk te kunnen bepalen. Je vindt hier meer over de veranderingen en wat deze voor jou betekenen:

                        

  • Wat is een certificeringsprotocol?

     Protocole de certification

    Een certificeringsprotocol is een reeks verplichte tests waarmee de naleving van de regels wordt gecontroleerd voor alle nieuwe voertuigen op de markt. Het doel is om te controleren of alle voertuigen voldoen aan de uitstootregelgeving, vaak ook wel de 'antivervuilingsnormen' genoemd. Euro6 is de huidige referentienorm.


    De tests worden uitgevoerd in een laboratorium, door onafhankelijke organisaties (bijvoorbeeld de UTAC in Frankrijk). Ze zijn gebaseerd op gestandaardiseerde rijcycli (duur, snelheid, opties, temperatuur, etc.) en dienen om de CO2-uitstoot, andere schadelijke gassen en het brandstofverbruik van verbrandingsmotoren van voertuigen te meten. Dit zijn gestandaardiseerde metingen, bedoeld om auto's op reproduceerbare wijze met elkaar te vergelijken. De testresultaten worden gepubliceerd in brochures, prijslijsten en op de websites van autofabrikanten.

  • Van NEDC naar WLTP

    De NEDC à WLTP

    Vóór september 2017 werd het NEDC-certificeringsprotocol, opgesteld in de jaren 80, gebruikt. De afgelopen 30 jaar zijn voertuigen echter enorm veranderd en nu vervangt de WLTP de NEDC langzaam maar zeker.

    Wat is dan het verschil? Om te beginnen duurt de WLTP-cyclus langer en is deze uitgebreider dan bij de NEDC. De testsnelheden liggen hoger.

    Het temperatuurbereik is hoger en er wordt rekening gehouden met álle voertuigopties. Hierdoor sluiten de testresultaten beter aan bij de uitstoot in de praktijk..

  • NEDC en WLTP vergelijken


    De verschillen tussen de NEDC- en WLTP-tests:

     

     

    EigenschappenNEDCWLTP

    Duur van de cyclus (min)

    Afstand (km)

    Gemiddelde snelheid (km/u)

    Max. snelheid (km/u)

    % van de testtijd dat motor stationair draait                                            

    20 

    11

    34

    120

    24

    30  

    23

    47

    131

    13


    Resultaten

    NEDCWLTP

    De testresultaten verschillen enorm van de echte metingen

    Eén resultaat per model/motor/versnellingsbak

    De testresultaten geven een meer realistisch beeld van het verbruik

    Voor elk(e) model/motor/versnellingsbak: een individueel resultaat afhankelijk van de gekozen optionele uitrusting


     

    De WLTP testprocedure sluit beter aan bij de realiteit. In vergelijk met de NEDC testprocedure lijkt mogelijk sprake te zijn van een hoger brandstofverbruik en meer uitstoot, maar het daadwerkelijke verbruik blijft hetzelfde. Het is gewoon een meer nauwkeurige gebruiksindicatie, want met het nieuwe WLTP-protocol wordt voor het bepalen van de CO2-uitstootgegevens rekening gehouden met het type voertuig én alle beschikbare opties.

  • Real Driving Emissions (RDE)

    RDE

    Hoewel de omstandigheden bij WLTP-testcycli strenger zijn dan bij het NEDC-protocol, wordt er geen rekening gehouden met alle parameters bij het echte gebruik van een voertuig, maar daarom is er de Real Driving Emissions-test (RDE). De gevalideerde RDE-test wordt uitgevoerd op de weg, onder echte rijomstandigheden.


    Deze test is een aanvulling op de WLTP-certificering omdat de daadwerkelijke uitstoot van een voertuig wordt gecontroleerd.
    De Renault Group is sinds september 2016 al begonnen met het opgeven van de resultaten van de RDE-uitstoottest voor nieuwe voertuigen.

  • Timing

    * Tussen september 2017 en september 2018 moeten alle nieuwe personenauto's (nieuw model/nieuwe motor) gefaseerd worden gecertificeerd op basis van de WLTP-procedure.

    * Vanaf september 2018 moeten alle nieuwe personenauto's die bij dealers worden verkocht, op basis van WLTP zijn gecertificeerd.

    * Tot eind 2018 hebben de regelgevende autoriteiten alle fabrikanten gevraagd om alleen de NEDC-resultaten te blijven publiceren, om het voor jou eenvoudiger te maken. Dat betekent dat bij alle voertuigen waarvoor al een WLTP-certificering beschikbaar is, de resultaten worden omgezet naar het NEDC-equivalent tot het begin van 2019. Deze waarden worden gebruikt om de BPM te berekenen.

    * Vanaf januari 2019 worden er alleen nog maar WLTP-waarden gepubliceerd.
    Naast de introductie van WLTP en RDE, verandert de Euro6-norm waaraan auto's moeten voldoen ook geleidelijk om ervoor te zorgen dat het milieu steeds minder wordt belast. Uiteindelijk wordt op 1 januari 2020 de Euro6d-norm geïntroduceerd.

  • Wat dit voor jou betekent

    WLTP

    Het is belangrijk om op te merken dat de rijprestaties en het echte brandstofverbruik niet worden beïnvloed, onafhankelijk van het gevolgde certificeringsprotocol.

    Het CO2-niveau en de gegevens over brandstofverbruik die door fabrikanten worden gepubliceerd, zullen ongunstiger lijken op basis van WLTP, maar dat is omdat het nieuwe protocol dichter bij de dagelijkse praktijk ligt.

    Eenvoudig gezegd is WLTP nauwkeuriger dan NEDC, maar dat verandert niets aan de prestaties en het verbruik van je auto.

  

 

Onze afspraken

Het wordt eenvoudiger om het brandstofverbruik te verbeteren

WLTP

We verwelkomen het nieuwe WLTP-protocol van harte, met name omdat het meer inzicht geeft in het brandstofverbruik en daardoor jouw beslissingen eenvoudiger maakt.

In de loop van 2018 brengt Dacia de eerste personenauto's op de markt die op basis van de nieuwe procedure zijn gecertificeerd. Vanaf september 2018 zijn alle nieuwe Dacia-personenauto's gecertificeerd op basis van het WLTP-protocol.

Het is hoe dan ook ons ultieme doel om je actief te stimuleren om de impact op het milieu van jouw voertuig te verkleinen.

 

Onze oplossingen

Wij bieden je intelligente oplossingen zodat je nog zuiniger kunt rijden

Met Dacia profiteer je van de beste technologie uit de Renault-groep.

Technologieën die erop gericht zijn om het brandstofverbruik te verminderen

- Ingebouwde functies waaronder een indicator bij snelheidsverandering, eco-modus, de mogelijkheid om een overzicht van het traject met een eco-score te bekijken, en tips met eco-coaching om zuiniger te rijden en zo het brandstofverbruik te optimaliseren.

- Start- & Stopsysteem om het brandstofverbruik te beperken wanneer het voertuig stilstaat.


Bi-Fuel motoren
Dacia heeft zowel de Sandero als de Logan MCV met een moderne en zuinige Bi-Fuel motor uitgerust. Bi-Fuel motoren maken gebruik van 2 verschillende soorten brandstoffen: benzine en LPG. LPG betekent Liquefied Petroleum Gas en is dus een vloeibaar gas. Het is een afgeleide van aardolie en aardgas en staat beter bekend als autogas of, bij Dacia, als Bi-Fuel. Bi-Fuel heeft een positief effect op de uitlaatgassen van de auto en heeft een lagere CO2-uitstoot ten opzichte van enkel benzine als brandstof.

Dacia levert de Sandero en logan MCV modellen met een Bi-Fuel installatie af-fabriek. Hiermee kies je voor een veiligere en bewezen technologie, die voordeliger is in verbruik en dus brandstofkosten dan bijvoorbeeld diesel. Daarnaast verlies je geen bagageruimte. De Bi-Fuel tank plaatsen we op de plek waar normaal het reservewiel zit.