Je bekijktDacia.nl

Bi-Fuel (LPG) en veiligheid

Tanken van LPG bij een regulier en officieel tankstation is veilig. Voor het bewaren, vervoeren en tanken van een brandstof gelden zeer strenge veiligheidsregels, dus ook voor Bi-Fuel modellen. LPG is daarmee niet meer of minder gevaarlijk dan het tanken van diesel of benzine.

Logan MCV

Kofferruimte na installatie

Er blijft meer dan genoeg kofferruimte over met een LPG-installatie in jouw Dacia. Bij een installatie worden enkele componenten onder de motorkap geplaatst en de LPG-tank komt precies op de plaats van het reservewiel. Hierdoor is je kofferbak net zo groot als bij dezelfde versie op benzine. Je kunt alleen niet meer kiezen voor de mogelijkheid voor een reservewiel, daar zit immers nu de LPG-tank.

Bereken je voordeel

Niet gevaarlijker, wel veilig

Rijden op LPG is niet gevaarlijker dan rijden in een auto op benzine of diesel. Misschien is het nog wel veiliger. Een Bi-Fuel-model moet aan allerlei strenge veiligheidseisen voldoen. Zo ondergaan de onderdelen van het Bi-Fuel-systeem, inclusief de tank, allerlei testen (waaronder hoge druk) en moeten ze voldoen aan diverse officiële richtlijnen.

Veiligheidsmechanismen

De tank heeft allerlei veiligheidsmechanismen. Zo is de kans op ontploffingsgevaar vrijwel nihil. Ook is een tank dermate sterk dat deze bij auto-ongelukken vrijwel nooit scheurt.

Vraag het je dealer

LPG-G3 (derde generatie)

De Bi-Fuel-installaties Renault en Dacia behoren tot de derde generatie (LPG-G3). Dat betekent dat alle technologie en innovatie van de vorige 2 generaties hier verder is verbeterd en toegepast. Een G3 installatie is qua uitstoot milieuvriendelijker en daardoor heb je een voordeel in de wegenbelasting ten opzichte van oudere LPG installaties.

Uitstoot en turbo

LPG zorgt voor minder CO2-, fijnstof- en NOx-uitstoot. Tot wel 21% minder CO2 en 81% minder fijnstof dan benzinevoertuigen. Ook levert LPG tot wel 74% minder NOx-uitstoot dan dieselvoertuigen. Een motor met turbo is uitermate geschikt voor het rijden op LPG. Dit omdat de extra hoeveelheid lucht die door de turbo in de motor wordt geperst juist prima te combineren is met LPG wat een octaangetal heeft van 108, terwijl benzine een octaangetal heeft van 95 of 98.

Sandero
  • SubPrefooter Icon

    Altijd iemand uit het netwerk in de buurtMeer dan 75 Dacia-verkooppunten in Nederland

  • SubPrefooter Icon

    24 uur per dag hulpIn Nederland en in Europa

  • SubPrefooter Icon

    Expertise uit het netwerkDuidelijke oplossingen aansluitend op alle situaties

  • SubPrefooter Icon

    Gegarandeerd originele onderdelen6 jaar garantie op alle plaatmetalen onderdelen