De historie

Dacia Roemenië

1966: Het merk Dacia ziet het licht in Roemenië. De naam is afgeleid van Dacië, destijds de naam van het gebied dat in de oudheid ongeveer het huidige Roemenië omvatte. Renault tekent een licentieovereenkomst met Dacia.

Dacia streeft ernaar moderne, robuuste gezinsauto’s voor alle Roemenen aan te bieden.

1989: de historische val van de Berlijnse Muur leidt tot een snelle afbrokkeling van de communistische regimes in Oost-Europa.

1999: Het merk Dacia wordt onderdeel van de Renault Groep.

Renault neemt Dacia over. De oude fabriek in Pitesti wordt radicaal gemoderniseerd. Er wordt een grote slag gemaakt op het gebied van kwaliteit. Het strenge klimaat in Roemenië, de slechte staat van de wegen en de veelal grote afstanden die door de bergketen van de Karpaten moet worden afgelegd, stellen namelijk hoge eisen aan de auto’s.

2004: Dacia lanceert de Logan, een vierdeursauto die symbool staat voor de wedergeboorte van het merk. Vanaf 2005 worden alle productierecords van Dacia gebroken.

Het gamma wordt vervolgens uitgebreid met de Logan MCV (Break) in 2006, de Logan Van in 2007, de Logan Pick-Up en Sandero in 2008 en de Duster in 2010.

 

2010: Dacia verovert in één jaar tijd 350.000 nieuwe klanten en de fabriek in het Roemeense Pitesti draait op volle toeren.

2011: Er komt nu ook een fabriek in Somaca, Casablanca in Marokko. In het Marokkaanse Tanger verrijst vervolgens in 2012 nog een fabriek voor de fabricage van een nieuw model gezinsauto, een bestelauto met vijf zitplaatsen en een bedrijfsauto.

En wat brengt de toekomst? Dacia heeft al nieuwe modellen voor ogen die ruim, eenvoudig, betrouwbaar en geavanceerd zijn ... en altijd bijzonder betaalbaar. Een slimme aankoop die voldoet aan nieuwe verwachtingen van de klant, aan een nieuwe manier van energieverbruik.